Ako vznikal Starý most v Bratislave a kedy ho zbúrali?

Zdieľať

Most Františka Jozefa, Štefánikov most, Most Červenej armády. Áno, všetky tieto názvy niesol dnes už Starý most. Počas troch storočí zmenil viackrát názov a aj podobu. Výstavba mosta sa začala v roku 1889, a dokončená bola o rok a pol neskôr. Výstavba stála 1 milión 750-tisíc zlatých. Most bol 460 metrov dlhý, 6,5 metra široký a nieslo ho sedem mohutných kamenných pilierov. Tieto piliere boli vytesané z kameňa z Devínskej Novej Vsi. Následná montáž oceľovej konštrukcie sa nezaobišla bez komplikácií. Septembrová povodeň zničila dočasnú konštrukciu, pričom jej oceľová časť klesla ku dnu a drevenú časť unieslo až do Šamorína.

Most Františka Jozefa bol vybudovaný pre vozy a chodcov. V roku 1891 bol však dokončený aj paralelný užší most pre železnicu, ktorý bol posadený na tie isté kamenné piliere. Za prejazd mostom sa vyberalo mýto, z ktorého sa následne hradili náklady na jeho údržbu.

starý most Bratislava

Po vzniku Československej republiky most premenovali a chvíľu ho prezývali Dunajský. Dňa 28. októbra 1934 ho pomenovali po generálovi M. R. Štefánikovi na Štefánikov most.

Koncom vojny to mal most spočítané. Ustupujúci nemeckí vojaci ho vyhodili do vzduchu. Zničené boli návodné piliere a do Dunaja spadla konštrukcia v dĺžke 320 metrov, ktorá zatarasila koryto. Petržalka bola tým pádom odrezaná od Bratislavy.

Rekonštrukcia Starého mosta

Neskôr po oslobodení Bratislavy sa sovietsky inžinieri pustili do rekonštrukcie mosta. Most s asfaltovou vozovkou bol dokončený v roku 1946, ktorá vydržala do roku 1985. Most mal byť pôvodne využívaný iba 15 rokov, nakoniec ale vydržal až do roku 2013.

Od 1. januára 2009 bol most uzavretý pre individuálnu dopravu, mestskej hromadnej doprave, chodcom a cyklistom slúžil až do mája 2010. Na konci novembra 2013 sa začala demontáž a následná výstavba nového Starého mosta. Jeho posledná varianta bola dokončená v roku 2016, kedy bol most postavený za pomoci financií z fondov Európskej únie.

Most dnes slúži hlavne chodcom, turistom a cyklistom, čomu je prispôsobená aj jeho konštrukcia. Premávajú po ňom aj električky, ktoré by do budúcna mali tvoriť jednu z nosných častí systému MHD v Bratislave. Na moste boli vybudované vyhliadky s lavičkami, ktoré poskytujú pekné výhľady na centrum a okolie Dunaja. 

Ocenenia

Starý most sa zaradil medzi najlepšie slovenské stavby roka 2016, keď získal v ankete Stavba roka Cenu Slovenskej komory stavebných inžinierov za najlepšie projektové riešenie a Cenu Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska za vysokú kvalitu realizácie. Pre nás ľudí sa stal príjemným symbolom hlavného mesta a taktiež obľúbeným miestom prechádzok.

Aj keď ako realitná kancelária pôsobíme v rôznych mestách Slovenska (Bratislava, Senec, Trnava a Záhorie), naše sídlo je v Bratislave. Preto sme sa rozhodli Vám takýmto spôsobom ukázať rôzne zaujímavé budovy, ktoré sa tu nachádzajú a tým Vám rozšíriť obraz o architektúre mesta. Ak Vás takýto obsah zaujíma a chcete vidieť viac budov nachádzajúcich sa v Bratislave a okolí, nezabudnite nás sledovať na našich sociálnych sieťach – FacebookInstagram a Linkedin.

Máte otázku? Pokojne nám napíšte.